Hollands Kroon. Zes jaar geleden begonnen als fusiegemeente met een directiemodel met managers en afdelingen. Nu een platte organisatie die bestaat uit 35 zelfsturende teams en een driekoppige directie. Sinds het ontstaan in 2012 hebben we maar een doel: samen werken met onze inwoners. Inwoners weten tenslotte steeds beter wat ze willen en wat ze nodig hebben. Met elkaar kijken we waar behoefte naar is en hoe we die behoefte kunnen invullen voor onze inwoners.

Hoe het is om voor Hollands Kroon te werken

Er zijn weinig gemeenten en bedrijven die werken zoals Hollands Kroon. We hebben veel voor elkaar over. Dat is ook onze kracht. Want alleen ga je sneller, maar samen kom je verder. Daarom bestaan al onze zelfsturende teams uit 5 a 8 medewerkers. Samen zorgen de medewerker ervoor dat niet alleen het inhoudelijke werk wordt uitgevoerd, maar dat ook taken zoals HR, budgetbeheer, bereikbaarheid en communicatie een plek hebben in het team.

De basis voor dit alles is vertrouwen. Daarom krijg je bij Hollands Kroon veel vrijheid en verantwoordelijkheid om je werk in te richten. Je hoeft niet eerst drie handtekeningen van managers te verzamelen voor je jouw idee kunt uitvoeren. We geloven in ‘gewoon doen!’. Niet lullen, maar poetsen. En ja, er gaat wel eens wat mis. Maar daardoor maken we onszelf elke dag een beetje beter. 

Vastroesten in je functie? Dat gaat je bij ons niet lukken. We houden van veranderen als het slimmer kan. Dit vraagt flexibiliteit, maar het bied je ook een hoop kansen. Bijvoorbeeld bij de openstelling van een (nieuwe) functie of als je eigen functie verandert door een wijziging in je team. Ontwikkeling vinden we een groot goed. Daarom hebben we een eigen Hollands Kroon Academie. Op deze manier heb je alle ruimte om jezelf te ontwikkelen.

Kernwaarden

De zes kernwaarden zijn de uitgangspunten van onze organisatie en staan voor de manier waarop we met elkaar en met alle externe partijen omgaan. Zoals hierboven aangegeven is vertrouwen de basis. De andere vijf zijn: lef, bevlogenheid, respect, contact en innovatie

Lef

We hebben lef en durven van de gebaande paden af te wijken als we dingen zien die we kunnen verbeteren. Fouten maken is niet erg. Zo leren we juist om het (nog) beter te doen. We stellen ons kwetsbaar op en ontvangen graag feedback. We doen het graag anders. Dat maakt ons misschien een beetje eigenwijs, maar we hebben altijd een goede onderbouwing.

Contact

We werken graag samen met onze inwoners en hebben dan contact van mens tot mensen. We zijn gelijkwaardig. Daarom kom je bij Hollands Kroon niet snel iemand tegen met een stropdas. Drink je gewoon een biertje met de directeur. En we spreken onze inwoners persoonlijk aan. Inspireren en dromen doen we graag, wat we vervolgens vertalen in concrete resultaten.

Respect

We staan open voor anderen en vullen niet in, maar vragen door. We zijn altijd bereid om de ander te laten groeien. Bij Hollands Kroon zijn we onszelf en doen we ons best om de potentie van anderen te zien en te benutten. Anders zijn mag, we laten iedereen in zijn/haar waarde.

Bevlogenheid

We zijn betrokken en gedreven ondernemers die in kansen en mogelijkheden denken. Voor onze omgeving en voor onszelf. Doordat er vaak dingen veranderen zijn we flexibel en kritisch. En als we iets aanpakken, doen we dat met beide handen en voelen we ons verantwoordelijk voor het resultaat.

Innovatie

Wij geloven dat het anders kan of anders moet. We zijn experimenteel en spijt kennen we niet want we leren van onze fouten: volgende keer doen we het anders. We verschuiven telkens weer onze grenzen en we nemen ruimte en tijd voor het ontwikkelen van nieuwe concepten waarvan niet meteen duidelijk is of die ook daadwerkelijk aan zullen slaan. We staan open voor nieuwe ideeën en suggesties en we inspireren elkaar met ons enthousiasme. We anticiperen als eerste op nieuwe maatschappelijke ontwikkelingen.